PŘEDMĚTY
Aktualizace dat předmětů
Před začátkem nového akademického roku je nutné aktualizovat všechny katedrou vyučované předměty. IS/STAG umožňuje dva režimy tohoto procesu. V případě prvním provádí aktualizaci za celou fakultu děkanem pověřený pracovník, v případě druhém vedení fakulty může delegovat zodpovědnost na jednotlivé katedry. Na většině škol stejně tak jako na ZČU se používají oba modely, záleží na rozhodnutí vedení konkrétní fakulty.
Ve formuláři PM0010 - Předměty lze upravit všechny základní atributy předmětu.
Tuto činnost může dle nastavení systému provádět tajemník fakulty, jednotlivé katedry nebo pověřené osoby (tzn. správci předmětu na fakultní nebo katedrální úrovni).
- Předměty - formulář PM0010
Aktualizace programu předmětu
Programem předmětu rozumíme doplňující údaje k předmětu typu požadavky ke zkoušce či doporučená literatura k předmětu. IS/STAG umožňuje právo tyto údaje delegovat až na úroveň garanta předmětu. Speciální režim má položka cíle předmětu, pro tuto se přístup definuje samostatně, tj. lze ji např. pro garanta znepřístupnit pro změny. Většina položek na dalších záložkách odpovídá položkám, které požaduje tzv. ECTS Guide, jde tedy o položky, které by měly být vyplněné u všech předmětů v celé Evropě (resp. ve všech státech, které se normou ECTS řídí) a mělo by to tudíž studentům jednak usnadnit orientaci a jednak garantovat, že stejně kreditně ohodnocené předměty budou zhruba stejně časově náročné. Všechny tyto doplňkové informace se proto zpravidla vyplňují česky i anglicky. Shodná funkčnost, jako má tento formulář, je též implementována v portále, bude o tom pojednávat následující kapitola.
Tuto činnost může dle nastavení systému provádět tajemník fakulty, jednotlivé katedry, garanti předmětu nebo pověřené osoby (tzv. správci předmětu na fakultní nebo katedrální úrovni).
- Program předmětu - sestava PM0060
- Program předmětu - portlet
Nastavení kapacit předmětů
U předmětů, u kterých je potřeba omezit možnost zápisu předmětu dle jeho statusu vůči studentům, je nutné nastavit příslušné kapacitní omezení. Např. lze takto omezit, že předmět si nesmí zapsat žádný student, který ho nemá ve svém studijním plánu jako povinný.
Tuto činnost může dle nastavení systému provádět tajemník fakulty, jednotlivé katedry, rozvrháři nebo pověřené osoby (tzv. správci předmětu na fakultní nebo katedrální úrovni).
- Kapacity - formulář PM0030
Rozvrh
Podklady pro tvorbu rozvrhu
Na portále je možné zadávat požadavky na rozvrh pro následující akademický rok. Požadavky na čas si může zadat přímo vyučující. Požadavky na místnost pak zadává buď garant předmětu nebo sekretariát katedry. Tyto požadavky pak vidí rozvrhář při tvorbě rozvrhu a podle nich vytváří rozvrh na následující akademický rok.
- Požadavky na rozvrh - Nápověda k portálové verzi (portletu)
Jednorázové akce
Ve formuláři RA0060 - Jednorázové akce v menu Rozvrh můžeme blokovat místnosti pro nejrůznější akce na katedře, typicky např. schůze, semináře či konference. Administrátor systému nastavuje, zda je jejich zadávání centrální nebo zda katedra může do svých místností zadávat akce rovnou. Jde pouze o jednorázové akce, tímto formulářem se tedy nezadává výuka nebo zkoušení.
- Jednorázové akce - RA0060
Přijímací řízení
Přijímací testy
V průběhu přijímacího řízení musí katedry, na kterých se konají přijímací testy, zadat do systému výsledky těchto testů. Je možné to udělat buď tak, že si otevřeme formulář PJ0050 - Podle oboru po předmětech v menu Přijímací řízení a podmenu Vyplňování výsledků u více uchazečů a zde výsledky zadáme nebo výsledky zadáme pomocí exportu a následného importu (tuto možnost si ukážeme později). Variantně lze použít v tomto podmenu i další formuláře, které jen jinak řadí uchazeče, např. podle jednotlivých termínů.
Druhou možností je pak výsledky do systému hromadně nahrát. Pro hromadné nahrání do systému použijeme formulář PJ0130 - Export/import výsledků v menu Přijímací řízení. Nejprve vyexportujeme soubor, kde bude jak identifikace uchazeče, tak i identifikace předmětu. Volitelně můžeme do souboru přidat řady dalších informací, jako např. jméno a příjmení uchazeče nebo název předmětu. Poté do souboru doplníme datum konání testu, počet bodů a variantu testu - toto lze provést např. v programu MS Excel, případně na řadě kateder bývá k dispozici systém pro vyhodnocování testů, který nám v tomto může pomoci. Následně vytvoříme soubor v požadované struktuře - ta je popsána přímo ve formuláři v části věnované importu dat. Soubor pak nahrajeme, případně nám systém nahlásí, kde jsme udělali chybu. Soubor opravíme a nahrání zopakujeme. Následující animace ukazuje postup při exportu, poté např. v programu MS Excel doplníme výsledky a naimportujeme výsledky do IS/STAG.
Tuto činnost může provádět tajemník fakulty, studijní referentka nebo katedra.
- Hromadné zadávání výsledků ze SŠ - PJ0059
- Hromadné zadávaní výsledků ze SŠ a testů - PJ0062
- Podle oboru po předmětech - PJ0050
- Podle termínu po předmětech - PJ0051
- Podle oboru - PJ0052
- Podle termínu - PJ0053
- Export/import výsledků - Formulář PJ0130
Studenti
Ukončení předzápisu
Po ukončení předzápisu může systém vygenerovat tzv. chybové listy, pomocí kterých lze dohledat a verifikovat případně nesrovnalosti či pokus o podvod v průběhu zápisu.
Tuto činnost provádí katedra.
Zkouškové katalogy ZS/LS
Zkouškové katalogy slouží k papírové evidenci výsledků zápočtů a známek. Jejich použití zpravidla určují vnitřní předpisy každé vysoké školy nebo univerzity. V IS/STAG je možné tisknout zkouškové katalogy jak přes portál, tak z windows klienta. V portále je možné vytisknout katalog vždy pro jeden předmět a může si jej vytisknout jak sekretářka katedry tak i každý vyučující. Pokud chceme katalogy tisknout hromadně, například pro celou katedru najednou, pak použijeme spíše windows klienta a v něm sestavu G_KATAL - Seznam studentů na předmětu v menu Studenti a podmenu Katalogy. Případně můžeme použít i variantní sestavy v tomto menu.
G_KATAL - Seznam studentů na předmětu
Z_KAT - Katalogy soubor
G_S_KAT - katalogy podle katedry
Tuto činnost může provádět tajemník fakulty, studijní referentka katedra nebo rozvrhář.
- Zkouškový katalog - Nápověda k portálové verzi (portletu)
- Katalogy podle katedry - G_S_KAT
- Katalogy - soubor - sestava Z_KAT
- Seznam studentů na předmětu - G_KATAL
Vypsání termínů
Systém umožňuje učitelům vypisovat termíny zkoušek. Parametricky v závislosti na druhu participace učitele na předmětu (garant, přednášející, cvičící...) lze nastavit oprávnění, kdo smí termíny vypisovat.
Tuto činnost provádí učitel nebo katedra.
Zadávání známek
Zadávání známek je možné provádět jak přes portál, tak přes windows klienta. Systém opět umožňuje, aby známky ze zkoušek nebo výsledky zápočtů zadávali přímo učitelé. Toto musí ale administrátor IS/STAG na základě požadavků jednotlivých kateder a fakult povolit. Pro každou katedru lze též nastavit jemnější členění přístupových práv pro učitele na základě jejich vazby k příslušnému termínu či předmětu. Práva lze nastavovat dle toho, zda učitel je garantem předmětu, přednášejícím, cvičícím, vedoucím semináře, anebo umožní zadávat známky jen na termín, který učitel sám vypsal. Sekretářky kateder mají vždy přístup k zadávání známek všech předmětů katedry.
Vidíme zde též, že v horní části obrazovky máme tzv. rozcestník. Umožňuje nám rychlejší přístup k vybraným portletům. Samozřejmě ke stejnému portletu se dostaneme i přes standardní menu Moje výuka.
Pro sekretářky bývá ale většinou pohodlnější zadávání známek pomocí formuláře ZK0030 - Zadávání zápočtů a známek z menu Zkoušky. Zde jsou všechny známky jednotně rozčleněny po předmětech. Jak přes portál, tak ve windows klientu je možné vždy v záhlaví předdefinovat některé hodnoty (typicky např. datum) a tyto hodnoty jsou pak zcela automaticky doplněny do všech řádek, kam klikneme. Jak formulář ZK0030 vypadá. Pro zadávání známek a zápočtů je možné ještě využít formulář ZK0031 - Zadávání zápočtů a známek po katedrách z menu Zkoušky, který se oproti předchozímu liší tím, že známky zde nejsou členěny po předmětech.
Tuto činnost provádí učitel nebo katedra.
- Zadávání známek - Nápověda k portálové verzi (portletu)
- Zadávání zápočtů a známek - ZK0030
- Zadávání zápočtů a známek po katedrách - ZK0031
- Zadávání známek a zápočtů - Hromadný zápis známek a zápočtů - Nápověda k portálové verzi
Přesun studentů z aposteriorních akcí
Stejně tak, jako je nutné pro správnou funkčnost IS/STAG mít u rozvrhových akcí správně přiřazeného vyučujícího, je také nutné, aby na rozvrhových akcích byly zapsáni studenti, kteří na tyto akce opravdu chodí. Často se hlavně na začátku semestru studenti s vyučujícím domluví a například si přehodí cvičení. Na seznam studentů na rozvrhové akci je ale navázáno spousta dalších funkcí, např. rozesílání hromadných emailů nebo zadávání známek či zápočtů. Aby tedy vyučující neposlal email někomu jinému nebo aby měl možnost zadat zápočet všem svým studentům, je nutné, aby byl seznam studentů na rozvrhové akci vždy aktuální. Pro případné přesuny studentů lze použít formulář RA0130 - Přesun studentů z apost. akcí v menu Rozvrh. V horní části vybereme rozvrhové akce, mezi kterými chceme studenty přesunovat, ve spodní části pak vidíme seznam studentů na obou akcích. Studenty je možné označit a následně na druhou akci přesunout.
Změna vyučujícího
Formulářem RA0120 - Změna vyučujícího může sekretariát katedry měnit vyučující u jednotlivých rozvrhových akcí. Vyučující u rozvrhových akcí primárně zadává rozvrhář, ale vzhledem k tomu, že rozvrh je nutné připravit zpravidla ve velkém předstihu před začátkem akademického roku, často se stane, že dojde ke změně vyučujícího rozvrhové akce. Aby však správně fungovaly všechny návaznosti (např. odevzdávání semestrálních prací nebo vypisování termínů), je nutné mít u každé rozvrhové akce uvedeného skutečného vyučujícího. Proto je nutné, aby sekretariát katedry na začátku akademického roku vždy zkontroloval přiřazení vyučujících na rozvrhové akce a případně za pomoci tohoto formuláře provedl dodatečné opravy.
- Změna vyučujícího - RA0120
Vypisování termínů
Vypisování termínů zkoušek se provádí přes portál. Systém umožňuje, aby si jednotlivé termíny vypisovali přímo učitelé. Toto musí ale administrátor IS/STAG na základě požadavků jednotlivých kateder a fakult povolit. Vždy však mají přístup k vypisování termínů sekretářky kateder. Ty mohou vypsat termín zkoušky za každého vyučujícího jejich katedry. U každého termínu je nutné zadat základní údaje, tj. zejména místo, čas a limit, ale je možné zadat, pokud to administrátor IS/STAG povolí, i například mezní termíny pro zapsání na termín nebo odzapsání z termínu nebo okamžik začátku možnosti zápisu na termín.
Tuto činnost provádí učitel nebo katedra.
- Vypisování termínů - portlet
- Novinky a funkce pro učitele- (PPT - str. 42-45)
Hromadné posílání emailů
Velice využívanou funkcí je hromadné rozesílání emailů studentům. Tuto možnost mají v portále prakticky všichni uživatelé (samozřejmě kromě studentů), rozdílné jsou pouze možnosti, komu mohou hromadný email jednotliví uživatelé zaslat. Např. studijní referentka může oslovit všechny studenty své fakulty a na druhé straně vyučující může poslat hromadný email jen studentům na svých rozvrhových akcích. Sekretářka katedry má pak možnost posílat hromadné emaily zejména studentům na všech rozvrhových akcích katedry resp. samozřejmě je možné vybrat jen některé. Seznam příjemců je možné ještě před odesláním modifikovat, tj. můžeme některé studenty odebrat nebo například i přidat konkrétního vyučujícího. Seznam adresátů si můžeme uložit pro další použití.
- Hromadný e-mail - Nápověda k portálové verzi (portletu)
Absolventi
Zadání VŠKP
Formulář AN0030 - Zadání diplomové práce v menu Absolvent slouží k evidování všech údajů o studentově vysokoškolské kvalifikační práci. První úkon, který musí sekretářka katedry provést, je vytištění zadání vysokoškolské kvalifikační práce. Pokud si student sám vyplnil podklady pro zadání přes portál, má sekretářka tuto činnost značně usnadněnu, neboť může řadu údajů potřebných pro zadání z těchto podkladů zkopírovat. Všechny zkopírované údaje je ale stejně nutné projít a zkontrolovat. Pokud student podklady nevyplnil, musí je v tuto chvíli sekretářka zadat. Po vyplnění všech údajů je možné přímo z tohoto formuláře zadání vytisknout.
- Vysokoškolské kvalifikační práce - AN0030
Odevzdání VŠKP
Ve chvíli, kdy student odevzdává svou vysokoškolskou kvalifikační práci, je nutné toto v systému IS/STAG zaevidovat. Sekretářka musí zkontrolovat, zda jsou vyplněny všechny náležitosti práce a poté zadá datum odevzdání a tím zablokuje studentovi možnost změny údajů o jeho práci. Dokud toto datum vyplněné není, má student možnost přes portál doplňovat některé údaje jako např. anotace v češtině a angličtině, klíčová slova a další údaje. Tyto údaje může student zadávat přes portál. Nakonec student nahraje přes portál do systému IS/STAG svou práci v elektronické podobě. Sekretářka samozřejmě vidí a může měnit veškeré údaje, které student zadal. Na rozdíl od studenta k nim má přístup i po zadání data odevzdání. V systému lze parametricky nastavit, jaké údaje musí být vyplněny, aby mohlo být zadáno datum odevzdání. Zpravidla jde hlavně o anotace, anglické překlady a soubor s prací v elektronické podobě. Po odevzdání práce je ještě nutné do systému zadat posudky vedoucího a oponenta.
- Kvalifikační práce - Nápověda k portálové verzi (portletu)
- Vysokoškolské kvalifikační práce - AN0030
Zadávání komisí
Pomocí formuláře AN0050 - Komise v menu absolvent je možné vytvářet komise pro státní závěrečné zkoušky. Vytvoření je poměrně jednoduché. Jak poté přiřadíme komise jednotlivým studentům, to si ukážeme v následující kapitole.
- Komise - AN0050
Státní závěrečná zkouška
Systém obsahuje agendu státní závěrečné zkoušky. Obsahuje různé typy státních zkoušek, jak státní zkoušku konanou v jeden den, tak je možné mít státní závěrečnou zkoušku složenou z více dílčích zkoušek nebo je možné mít jako součást závěrečné zkoušky odbornou rozpravu. Ze systému je možné vytisknout standardní protokol o státní závěrečné zkoušce.
Tuto činnost může provádět i studijní referentka, zpravidla ji však provádí katedra.
Agenda absolventů
Evaluace
Vytvoření ankety
Uživatel s rolí katedra může vypisovat ankety typu B, tj. ankety pro konkrétní předmět. Toto právo má na všechny předměty katedry.
Tuto činnost může provádět i vyučující, ovšem jen u předmětů, u kterých je veden jako garant.
- Administrace evaluace - portlet
Vyhodnocení ankety
Učitel vidí v průběhu ankety průběžné výsledky svých předmětů. Garant předmětu vidí výsledky a připomínky studentů za celý předmět, k libovolné připomínce může připojit svou reakci nebo ji vetovat, případně může vetovat celý předmět. Vyučující, kteří jsou vedeni u předmětu jako přednášející, cvičící nebo vede seminář, vidí průběžné výsledky a připomínky jen u svých rozvrhových akcí a reagovat (nebo vetovat) mohou také jen na připomínky studentů na svých rozvrhových akcích.
- Výsledky - portlet
- Průběžné výsledky - portlet
- Reakce vedení - portlet