Newsletter IS/STAG 2024, Březen II (za období 28. 2. - 11. 3.)
Vážení administrátoři a uživatelé IS/STAG!
Dostáváte do rukou další vydání našeho newsletteru, obsahuje opět novinky a změny za poslední dobu. Newsletter je k dispozici online na adrese https://is-stag.zcu.cz/zakaznici/newsletter/STAGNEWS-2024-03-13, případně jako PDF.
E-přihláška - změna zadávání rodných čísel
Během právě probíhajícího přijímacího řízení se na několika školách ukazuje, že uchazeči o studium ze Slovenska velmi často zadávají své slovenské rodné číslo, které již ale není v ČR platné. I přes varování jej zadávají do položky určené pro české rodné číslo.
Abychom zabránili dalším zbytečným starostem s následnými úpravami rodných čísel, rozhodli jsme se provést revizi formuláře pro zadání základních osobních údajů i přesto, že přijímací řízení nyní intenzivně probíhá.
Zadání v ČR skutečně platného rodného čísla je podmíněno odsouhlasením textu "Odbor azylové a migrační politiky ministerstva vnitra České republiky zajistil poskytnutí mého českého rodného čísla". Předpokládáme, že ono v ČR platné rodné číslo má minimum uchazečů (v okamžiku podávání e-přihlášky). Ve výchozím případě je tedy cizinec vyzván pouze k zadání data narození a pohlaví (z čehož je následně vygenerován pseudorodný kód).
Detailní popis změn je k dispozici zde na produktovém webu IS/STAG:
Otevřené přihlašování na STAG seminář
Letošní seminář proběhne 14. až 16. května (úterý až čtvrtek) v Hotelu Klášter Teplá na Karlovarsku.
Přihlášení proveďte prosím do 28. dubna.
Změny zajímavé pro uživatele
Portál
- RT 421217 - Prohlížení / Programy a specializace
V 'Předměty bloku' se nově zobrazuje i příznak Rozvrh/Má výuku.
- RT 401878 - E-přihláška
Ve výsledcích/průběhu přijímacího řízení (v e-přihlášce) změněn popisek "Rozhodnutí" na "Stav přihlášky".
- RT 368184 - E-přihláška
Nový parametr EPR_EMAIL_DODATECNE_INFO, který obsahuje textovou informaci, která má být uvedena v E-přihlášce u položky e-mail na záložce, kde uchazeči zadávají osobní údaje.
- RT 421007 - Přepracování formuláře na zadání základních osobních údajů s ohledem na cizince a zadávání rodného čísla
Především Slováci začali zadávat mnohem častěji česká rodná čísla (přestože je nemají), snaha o úpravu formuláře, aby je k tomu nenaváděl.
- RT 416158 - E-přihláška
V případě, kdy je uchazeč do E-přihlášky přesměrován z nějakého externího webu přímo na podání přihlášky na konkrétní přijímací obor, je na titulní stránce tato informace uchazeči jasně vysvětlena (aby věděl kde je, co tam dělá a proč má zadávat e-mail).
- RT 421383 - E-přihláška
Výběr přijímacích oborů na první stránce E-přihlášky zobrazoval českou variantu názvu programu a specializace i při přepnutí portálu do angličtiny.
- RT 417356 - IS/STAG / Výjezdy a příjezdy
Doplněno zobrazení omobility id.
- RT 420876 - IS/STAG / Nabídky výjezdů
Doplněna kontrola u přihlášky na vyplnění položek 'Datum od' a 'Datum do' tak, aby položka 'Datum od' nebyla zadána na pozdější termín než položka 'Datum do'.
- RT 420955 - Webové služby
Nová služba "help/organizaceInfo" vracející zatím velmi stručný seznam informací o organizaci (škole).
- RT 419474 - IS/STAG / Podklady pro výroční zprávu
Doplněny podklady pro průměrnou měsíční výši příjmů doktorandů.
- RT 418967 - Vylepšení dohledávání studentů podle příjmení a nově i jména
Ve formuláři, kde si studijní referentka může vybírat studenta k dočasnému přepnutí identity na něj.
- RT 411064 - IS/STAG / Smlouvy
Doplněna možnost volby, zda se při kopírování smlouvy ihned přepnout na detail/zobrazení nově vzniklé kopie smlouvy či nikoliv.
- RT 420667 - IS/STAG / Smlouvy
Úprava zobrazení informace, zda jde o podmínku pro studenty nebo zaměstnance.
- RT 420582 - IS/STAG / Smlouvy
Doplnění důvodu proč nelze doposud provést schválení smlouvy.
- RT 415034 - Webové služby
Přidání položky POZNAMKA a POZNAMKA2 k API "cro_studenti".
- RT 415034 - Webové služby
Publikace rozhraní "cro_studenti" a "cro_ucitele" i přes REST rozhraní. Dosud bylo publikováno výhradně jako SOAP. Pro usnadnění budoucích implementací.
- RT 415034 - Webové služby
Publikace těchto rozhraní všem zákazníkům (dosud pouze tam, kde to bylo explicitně zapnuto v konfiguraci. Není důvod to nezapnout všude).
- RT 421371, 421408, 421571 - Webové služby, napojení na MS Teams
Oprava napojení IS/STAG a MS Teams po změně MS Graph API (nešlo zakládat týmy).
- Globální - Webové služby - Spisovka UTB
Možnost vkládat věcnou skupinu i k písemnostem.
Windows klient
- RT 418722 - OP0010 (5.00) Nová záložka Kurzy
Nová záložka Kurzy s údaji pro mikrocertifikáty a kurzy CŽV. Úpravy rozložení položek na záložkách, oprava chyb (smazání programu, kopírování údajů programu).
Databáze
- RT 412648 - Nový parametr
Přidává se - PLATBY_58_3_SPLATNOST_DNU - Kolik dní se má připočíst ke dni vystavení předpisu platby.
- RT 420688, 418959 - HK-parametry
Do výstupu pro e-přihlášky a uchazeče přidána informace o případné minor fakultě (FAKULTA_ZKR_MINOR). V parametrech výstupů je možné nově nastavit filtrovat na typ souboru a počet přiložených souborů zvoleného typu.
- RT 417842, 419238 - Změna programu
Změna programu se provede i pro přerušené studenty, na novém studiu začíná přerušení datumem převodu. Opraveno datum splnění stud. povinností na novém stud. programu dle stud. plánu nového studia.
Portál - chyby
- RT 419533 - IS/STAG / Příjezdy
Oprava ve volbě semestru při určování dom. ekvivalentu EWP specifikace předmětu.
- RT 419322 - Moje výuka / Hromadný e-mail
Doplněna možnost vybrat jako adresáty studenty předmětu, který je zadaný přímo u fakulty (dosud bylo možné vybírat jen předměty zadané pod katedrami).
Databáze - chyby
- RT 418722 - Kopírování údajů
Oprava kopírování údajů mezi stud. programy (tlačítko Ko.) na první záložce.
- RT 420748 - Oprava matriky
Oprava kontroly zpětné úpravy rodičovské, pokud začátek spadá do přerušení.
- RT 420748 - Oprava matriky
Opravena kontrola zpětných změn, pokud byl parametr MATRIKA_ODESLANI nastaven různě pro různé fakulty.
Databáze - změny malé a systémové
- RT 420412 - Nahrazení seznamu položek dynamickým updatem
Nahrazení dlouhého seznamu jednotlivých položek v update příkazu jedním dynamickým příkazem pro celý záznam.
- RT 389686 - Přidání jazyka k předmětu VMIS_ZNAMKY
Přidána položka JAZYK dle hodnoty u známek (nikoliv z variant předmětu); pro známky z erasmu je defaulní hodnota 'Cizí'.
- RT 420688 - HK-parametr
V HK0020 a HK0030 lze filtrovat uchazeče podle nového parametru Zkratka minor fakulty. Oprava terminologie (obor->specializace) u názvu parametrů.
- RT 421209 - HK-položky
Seznam studentů obecný - nová položka DATUM_SPLNENI (datum splnění stud. povinností).
Windows klient - chyby
- RT 421086 - RA0010 (4.51) Chyba po uložení záznamu
Po uložení akce a před následnou změnou se musel udělat znovu dotaz.
- RT 385823 - ES0120 (5.00) Oprava položek
Délka pro fakultu.
- RT 421370 - ES0010 (14.14) Rolování roků
Posouvací lišta u roků nebyla aktivní.
- RT 415482 - ES0140 (4.20) Délka fakulty
Opravena délka fakulty, nefungovalo na VŠLG.
Windows klient - změny malé a systémové
- RT 421176 - ES0010 (14.13) Adresy bez identifikátoru adresního místa
U adres v ČR, kde se nepodařilo dohledat odpovídající identifikátor adresního místa, se zobrazují vykřičníky. Výhledově by bylo vhodné takové adresy ručně opravit, tj. adresní místa dohledat.
The narcissism of privacy
I would constantly get pings from the harried Facebook PR team about targeting functionality, after the Los Angeles Times or whoever asked them about our targeting abilities. The product manager was always the last hop on the buck-passing chain, so deal with it, PM. The story usually ran as follows: the journalist, or one of her "sources," had seen ads for the San Francisco 49ers after her husband's cousin' college roommate posted a photo of himself in a 49ers jersey. Were we using uploaded photos in our ads targeting!!??
This was like being accused of fathering Scarlett Johansson's love child. I wish I could even reasonably be suspected of pulling that off.
Think about it for a moment. Picking out a football jersey on some crappy cellphone photo and determining the accurate associated and commercially interesting topic (e.g., the 49ers), and assigning it to the right member of your family/social tree who shares that interest, based on reams of random drivel you've shared on Facebook, would be an image-recognition and machine-learning feat on the order of the moon landing. Facebook ads targeting is so simple, this was a preposterous thought, but no number of denials kept the journalists with their ah-ha! anecdotes from pressing their case.
The real answer, of course, was that the 49ers were playing that weekend, explaining both the jersey-wearing by the cousin and the fact the 49ers' agency was running a widely targeted marketing campaign. The major misunderstanding here is that people seem to think that data that would embarrass them or pain them to reveal, or would otherwise just be creepy to imagine in someone else's hands, possesses commercial value. Look: Facebook could have a video of you fornicating wildly with a frisky German shepherd, with your Social Security number and bank details written in lipstick on the dog's back, while some deep voice in the background read out your deepest, darkest secrets from childhood and adolescence, and you know what? No advertiser would give a shit. They would, however, love to know what movie you saw on Netflix last night, what's in your Amazon shopping cart, every item you scrutinized when you last visited Best Buy, and how long it's been since you bought a car (and which car). They also want to know what mobile devices and browsers you use and every website you visit, so they can serve and track media on each aforementioned device. Almost nothing of what you share on Facebook—sweet nothings to your mistress, photos of you passed out on a couch, your secret brownie recipe—is worth anything in commercial terms. So even assuming perfectly evil behavior on Facebook's part, the company would have no use for it.
Facebook doesn't sell your data; it buys it. It does this by providing services to advertisers that incentivize them to let Facebook ingest the data you've generated outside Facebook. In fact, as we'll soon see, Facebook is one of the most jealous guardians of user data known to man. It is a black hole of data that can never leave.
All Facebook's technology is designed thusly, and that will never change. If you stop for a moment and realize how suicidally stupid it would be for Facebook to hand over its data on users to anyone, for any amount of money, you'll realize how tired that "Facebook sells your data" meme is.
García Martínez, Antonio. Chaos Monkeys: Obscene Fortune and Random Failure in Silicon Valley. HarperCollins, 2016