Modul studentského hodnocení kvality výuky
O kvalitě vzdělávacího procesu rozhoduje celá řada faktorů. Jedním z prostředků, jak zvyšovat kvalitu výuky, se na naší univerzitě stalo i studentské hodnocení, které slouží jako jeden z nástrojů při vytváření zpětné vazby mezi učitelem a jeho studenty.
Na univerzitě byl vytvořen plně elektronický systém pro generování, vyplňování i vyhodnocování dotazníku v anketách hodnocení. Systém je jedním z modulů IS/STAG. Jedná se o placený modul.
Ankety a dotazníky
Implementovány jsou ankety:
- hodnocení semestru (dynamický dotazník typu A). Studentovi se vygeneruje dynamický dotazník, ve kterém hodnotí stejnými otázkami předměty, které měl v daném semestru zapsány. Pro každého studenta se generuje individuální dotazník. Anketa se spouští automaticky na základě nastavených dat pro otevření. Zadavatelem je prorektor pro studijní a pedagogickou činnost. Anketu lze omezit na určité fakulty, popřípadě studijní obory a tím jí zpřístupnit pouze studentům vybraných fakult resp. oborů,
- hodnocení služeb (dotazník typu C). Studenti nebo i učitelé (uživatelé IS/STAG) mohou vyjádřit svůj názor na fungování služeb, které jsou zajišťovány univerzitními pracovišti a které mají vytvářet kvalitní zázemí pro práci učitele nebo pro studium. Zadavatelem ankety je rektor univerzity. V dotazníku se hodnotí vybrané služby pomocí stejných otázek.
Modul obsahuje vlastní administrátorskou část, ve které se pomocí nastavení parametrů definuje detailní zadání ankety. Lze nastavit počty otázek, jejich znění, typy odpovědí, odpovídající bodové ohodnocení (skóre) pro statistické vyhodnocování výsledků. Respondenti mají navíc možnost upřesnit své odpovědi pomocí slovních připomínek. Respondent ankety má možnost u připomínky určit, zda bude anonymní.
Všechny typy dotazníků obsahují záhlaví, jehož položky je možné definovat pro každou anketu zvlášť. U položek záhlaví lze nastavit, zda se mají uchovat spolu s odpověďmi pro další statistické vyhodnocování (např. fakulta, studijní program, obor, rok studia, akademický rok a semestr) nebo zda poslouží pouze ke kontrole adresnosti během tvorby a vyplňování dotazníku a neuchovávají se (jméno, osobní číslo). Předměty, které budou hodnoceny, lze nastavit podle typu zakončení předmětu (např. studenti budou hodnotit pouze předměty zakončené zápočtem, zkouškou, kolokviem apod.).
Aktuální výsledky jsou k dispozici odpovědným pracovníkům (vyučujícím, garantům předmětů, vedoucím kateder, děkanům, prorektorovi pro studijní záležitosti, rektorovi) již během ankety. Vyučující mohou komentovat výsledky svých rozvrhových akcí, garanti a nadřazení pracovníci mohou komentovat navíc kromě každé rozvrhové akce celkové výsledky předmětu.
Práva vedoucího katedry, děkana a prorektora do modulu hodnocení lze nastavit i dalším osobám, které jsou evidovány v IS/STAG v číselníku učitelů (např. děkan může povolit stejný přístup proděkanovi apod.). Garant a jeho nadřazení pracovníci mohou rozhodovat o zveřejnění výsledků ankety svých předmětů. Lze předmět okamžitě zveřejnit, povolit nebo zakázat zveřejnění. Po skončení vetovacího období (nastavitelný počet dní po skončení ankety) se buď automaticky nebo na pokyn zodpovědného pracovníka zveřejní všechny doposud nezveřejněné předměty, jejichž zveřejnění nebylo zakázáno. Pokud reagovalo více vyučujících, je směrodatná reakce nejvyšší role v posloupnosti prorektor, děkan, vedoucí katedry, garant.
Parametrem lze nastavit zveřejnění anonymních připomínek k předmětu, přičemž na připomínky (platí i pro anonymní) mohou garanti a vyšší role reagovat komentářem a vetovat jejich zobrazení.
Po uplynutí doby vetování pro hodnocení semestru (typ A) pracovníci s vyšší odpovědností mohou dát souhlas se zveřejněním výsledků u těch předmětů, za které nesou odpovědnost (kromě předmětů, jejichž zveřejnění garanti vetovali).
U anket pro hodnocení služeb (typ C) není implementován žádný automatický systém zveřejňování.
Anonymita
Míra anonymity je určena nastavením položek záhlaví, které se o respondentovi v databázi uchovají (standardně fakulta, stud. program, obor – kombinace, ročník). Po odeslaní dotazníku se automaticky zruší vazba mezi studentem (os_číslo) a jeho odpověďmi.
Technicko-organizační limity Kvality výuky
Modul nemůže fungovat samostatně bez provozního nasazení IS/STAG, využívá jeho datové struktury.
Architektura modulu Kvality výuky
Webové rozhraní pro zadávání a vyhodnocování anket studentů
Uživatelský interface Kvality výuky
Uživatelské rozhraní je realizováno www klientem.