Propojení IS/STAG S E-learningovými systémy
IS/STAG umí učitelům a studentům pomoci při využívání některých e-learningových systémů či systémů na podporu výuky. Dlouhé roky se jednalo pouze o systém Moodle, nicméně během karanténní situace v březnu 2020 vyvíjíme napojení i na další systémy, které by mohly pomoci učitelům s výukou "na dálku" - videokonference, e-learningy, chaty, sdílení dokumentů a podobně.
Princip tohoto propojení je u všech systémů totožný. IS/STAG dokáže na příkaz vyučujícího připravit v externím systému nějaké "místo", v němž dokáže spojit dohromady učitele a jeho studenty. Pojem "místo" znamená v každém systému něco trochu jiného:
- v Moodle se jedná o "kurz",
- v Google G Suite se jedná o "skupinu", v Google Classroom o "třídu",
- v Microsoft Cloud / Microsoft Teams o "tým" (team), resp. "třídu" (class),
- v Alfrescu se jedná o "site".
Vše má jedno společné - IS/STAG takové místo dokáže vyučujícímu založit a připravit, dokáže k tomuto místu přiřadit i další vyučující předmětu a především jeho studenty. IS/STAG dokáže přiřazené studenty udržovat pak i do budoucna, takže pokud přibude či ubyde student v průběhu času, IS/STAG tuto změnu do externího systému propaguje. IS/STAG nepomůže učiteli s výukou, ale pomůže mu vyřešit administrativní záležitosti spojené se základní správou těchto systémů.
U některých e-learningových systémů jde hloubka a možnosti propojení s IS/STAG ještě dál. Popisovat je ale není účelem tohoto úvodního popisu, popsány budou v kapitolách věnovaných jednotlivým systémům, které podporujeme. Příkladem ale může být například to, že ze systému Moodle umí IS/STAG stahovat výsledky práce studentů a následně pomoci učitelům v IS/STAG při udělování zápočtů a známek.
Aktivity v IS/stag a Jak to celé funguje
Pro představu o fungování propojení ukážeme jednoduchý obrázek. Důležité je uvést, že v IS/STAG je již mnoho let možno vytvářet a používat tzv. "aktivity". Aktivita je přesně to samé, co jsme si pojmenovali v předchozí kapitole jako ono "místo" (terminologie je složitá, každý systém má jinou) - aktivitu je možné v IS/STAG přiřadit (mimo jiné) k jakémukoliv předmětu nebo rozvrhové akci. Aktivita je ono společné "místo", na němž se setkávají vyučující a studenti a toto místo může mít svůj obraz v některém z externích systémů. Podstatné a výhodné ale je, že aktivita může být v IS/STAG přiřazena i více předmětům či rozvrhovým akcím najednou! Následně jsou k aktivitě automaticky doplňováni studenti ze všech přiřazených předmětů / rozvrhových akcí.
Obvykle bude ale vyučující používat jednu aktivitu pro svůj jeden předmět, respektive pro jeden rok jeho výuky. Aktivita bude obsahovat studenty tohoto předmětu a IS/STAG bude udržovat tyto studenty i v externím systému:
Poznámka: Je samozřejmé, že IS/STAG dokáže komunikovat pouze s takovými externími systémy, které zákazník provozuje - je tedy pravděpodobné, že na Vaší škole nebudete mít nikdy k dispozici všechny zmíněné možnosti. Záleží na tom, jaké systémy Vaše škola podporuje a provozuje.
Jak to použiji? Kde mám co udělat?
Vyučující má možnost si v portálu IS/STAG nechat pro svůj předmět nebo jen některou jeho rozvrhovou akci vytvořit aktivitu a pro ni rovnou obraz v některém z podporovaných externích systémů. IS/STAG mu záhy v tomto externím systému příslušné objekty vytvoří, dá k nim přístup studentům a další činnost je již plně v rukách vyučujícího, jak možností systému využije. Vyučující nalezne aplikaci v portálu IS/STAG v sekci "Moje výuka / E-learningové systémy" a postupovat může podle tohoto návodu k aplikaci.
Poznámka: Kromě vyučujícího (za něj či pro něj) mají možnost tuto činnost provést i další uživatelské role v IS/STAG: Katedra, Fakulta, Administrátor e-learningových systémů, Administrátor.
Jak se dozvím, že u mého předmětu jsou aktivity v nějakém systému? A co studenti?
Vyučující i studenti se o tom dozvědí několika způsoby:
1. Oznámení systému IS/STAG
Prvním způsobem jsou oznámení systému IS/STAG - systém zašle vyučujícím i studentům oznámení, jakmile jsou přidáni k nějaké aktivitě. Ve výchozím případě (tedy pokud je to poprvé, co vám takové oznámení přijde) Vám toto oznámení přijde e-mailem okamžitě poté, co je aktivita úspěšně založena a uživatelé k ní přidáni. Oznámení zároveň uvidíte v portálu IS/STAG nahoře na každé stránce:
2. Přímo v aplikaci tam, kde jste aktivitu právě založil
Jako vyučující máte další možnosti. Kromě možnosti popsané níže se o vytvoření aktivity v nějakém externím systému dozvíte ihned v aplikaci, ve které jste ji vytvářel. Aplikace totiž u předmětů (či rozvrhových akcí), u kterých jste zadal požadavek na založení, zobrazí nejdříve černobílou ikonu externího systému - ta znamená, že IS/STAG pracuje na pozadí a aktivita je vytvářena (může to chvíli trvat a nemusí to být pomalé kvůli IS/STAG). Pokud stránku po chvilce aktualizujete, může se ikona změnit na barevnou - a pak pod touto ikonou už uvidíte založenou aktivitu.
3. Na titulní stránce učitele / studenta v portálu
Na titulní stránce učitele či studenta v portálu IS/STAG - tedy v záložce Moje výuka nebo Moje studium - je souhrn aktuálně vyučovaných či studovaných předmětů. U všech předmětů, k nimž je v IS/STAG přiřazena nějaká aktivita (na které se daný učitel či student podílí), uvidíte odkaz přímo na tuto aktivitu - odkaz v ideálním případě vede přímo do externího systému, je-li to technicky možné. Tedy do přímo Moodle kurzu, do Google Classroom nebo do týmu v Microsoft Teams:
Jaké možnosti mám v jednotlivých externích systémech?
V každém ze zmíněných externích systémů mají vyučující a studenti různé možnosti. Detailní popis toho, jak lze k výuce využít například Moodle či Google Classroom je nad rámec dokumentace IS/STAG. V podkapitolách tohoto článku uvádíme proto detailní popis toho, co IS/STAG v kterém externím systému přesně vytváří a dělá a uvádíme i tipy a příklady toho, jak možností ve výuce využít. Zvolte tedy v navigaci tohoto webu příslušnou podstránku!
- informace o napojení na Moodle
- informace o napojení na Google G Suite a Google Classroom
- informace o napojení na Microsoft Cloud a Microsoft Teams
- informace o napojení na Alfresco
Metodické pokyny, návody, doporučení
Nemáme ambice poskytovat vyučujícím žádné rady, pokyny, návody k vlastní práci v e-learningových systémech. Nicméně dovolíme si sem umístit odkazy na místa, kde se takové návody vyskytují - zcela "bez záruky", pouze proto, že by se Vám či Vašim uživatelům mohly hodit:
- ZČU - Doporučené technologie pro vzdálenou práci - aktualita na uživatelské podpoře ZČU, kde postupně přibývají doporučení pro prostředí ZČU - jaké technologie a jak používat a tak podobně. Obsahuje i kapitoly o e-learningu.