Q-RAM
Q-RAM (Národní kvalifikační rámec terciárního vzdělávání) vzešel z individuálního národního projektu (IPn) MŠMT. Celý ale vychází z evropského rámce kvalifikací EQF. V rámci legislativy je zakotven ve VŠ zákoně po jeho novele zákonem č. 137/2016 Sb. a doprovodnými nařízeními vlády č. 274/2016 Sb. o standardech pro akreditaci a č. 275/2016 Sb. o oblastech vzdělávání. V rámci kvalifikace jde především o výsledky učení, které student studiem získá, ale také o předpoklady, tedy co se předpokládá, že již student umí, dále vyučovací metody, které budou v rámci studia použity a hodnoticí metody, které budou použity. Tyto kategorie jsou dále členěny na jednotlivé schopnosti: odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti, které student získává. Tyto kategorie a schopnosti je možné stanovovat za celé studium (za studijní program, studijní obor či studijní plán) a také za jednotlivé předměty studijního plánu. Mělo by platit, že výsledky učení, předpoklady, vyučovací metody a hodnoticí metody předmětu odpovídají stejným kategoriím studijního plánu, kde je předmět zařazen. A také, že výsledky učení jednotlivých předmětů studijního plánu na sebe navazují - neopakuje se výuka stejného v několika předmětech a naopak nevznikají mezery (tedy, že předmět staví na znalostech či dovednostech, které student v předchozím studiu nezískal).
Popis jednotlivých předmětů i celých studijních programů / oborů / plánů v rámci Q-RAM je velkou příležitostí. Jednak pro studenty, aby se dozvěděli, co studiem studijního programu, ale i jednotlivých předmětů získají a jakými metodami bude jejich studium vedeno. Je to příležitost ale i pro tvůrce studijních plánů a garanty jednotlivých předmětů, aby si prověřili, zda v rámci studia se nějaká látka neučí vícekrát či naopak někde se nestaví na znalostech, které student předchozím studiem nezískal, zda používané metody výuky u jednotlivých předmětů odpovídají metodám, které jsou deklarovány na úrovni studijního programu. Také při zakládání nových studijních programů či plánů je tím dáván rámec objednávky na "dodání" nových předmětů od kateder - na obsah a způsob výuky.