Životní cyklus předmětu

Na seznam témat a kapitol (obsah)Nadřízená kapitola

Každý předmět před svým ostrým zveřejněním, kdy je viditelný pro celý svět, musí projít několika fázemi od úvodní žádosti, přes naplnění obsahu až po zveřejnění. Tím výčet nekončí, na stránkách by samozřejmě měl editor pracovat průběžně, navíc po konci akademického roku je třeba předmět připravit na další rok.

Na tomto místě je také vhodné poznamenat, že stránky předmětů se vždy vztahují k aktuálnímu akademickému roku a implicitně není udržována jejich historie. Samozřejmě je možné stav předmětu k nějakému datu zachovat ve statické podobě a někde (zpravidla na osobních stránkách vyučujícího) vystavit, děje se tak však pouze na výslovnou žádost vyučujícího a je vyžadována jeho součinnost. Mnohdy stačí například aby si editor vytvořil jednu jedinou stránku (například jako podstránku O předmětu), na které shrne vše co je vhodné z daného roku vhodné zachovat.

Zařazení nového předmětu do CW

Pokud předmět nemá stránky v CW, je potřeba projít následující kroky:

  1. Založení předmětu: vyučující, který má zájem o zařazení svého předmětu do CW, musí kontaktovat příslušného Coursemastera se žádostí o založení předmětu. Tento krok není nijak formalizován a je jen na vyučujícím jak Coursemastera kontaktuje a o vytvoření předmětu požádá.

    • Coursemaster žádost o založení zpracuje a předá správcům portálu prostřednictvím specializované aplikace.

    • Správci vytvoří stránky předmětu podle aktuální šablony.

    • Takto vytvořený předmět se vždy nachází v sekci Předměty-vývoj.

  2. Naplnění obsahu: má na starosti vyučující, který o zařazení požádal, zpravidla garant či přednášející.

  3. Zveřejnění předmětu: jakmile jsou stránky předmětu editorem připraveny, zažádá coursematera o převedení do ostrého provozu.

    • Coursemaster provede první kontrolu předmětu — především jestli předmět odpovídá šabloně, jestli je rozsah obsahu odpovídající (na stránkách by se například neměly vyskytovat prázdné portlety) a jestli předmět zapadá do jednotného vzhledu. Pokud předmět nevyhovuje, předá coursemaster zpět editorovi seznam nedostatků a doporučení na jejich opravu. Pokud předmět vyhovuje, podá coursemaster žádost o kontrolu kvality.

    • Předmět je převeden ze sekce Předměty-vývoj do Courseware a od této chvíle je viditelný celému světu.

Předmět při svém zveřejnění samozřejmě nemusí obsahovat kompletní údaje (například všechny materiály k přednáškám), je vcelku běžné, že editoři na svých předmětech pracují v průběhu celého semestru a postupně materiály a informace doplňují.

Příprava na další akademický rok

Všechny předměty se vyvíjejí a nelze očekávat, že jednou vybudovaný předmět bude věčně aktuální. Jedná se především o změny ve studijní agendě, ať už víceméně organizačního rázu (jiní přednášející či častěji vedoucí cvičení) či obsahové změny (změny náplně předmětu). To musí pochopitelně reflektovat i stránky předmětu v CW. Část těchto změn lze provádět automatizovaně, především organizační změny, které lze snadno získat z IS/STAG (změny vyučujících), část však vždy zůstane na editorech předmětu (obsah, aktualizované materiály).

Změny, které provádí CW tým vždy na přelomu akademického zahrnují především aktualizaci vyučujících předmětu — úpravu práv na editaci stránek (novým vyučujícím jsou práva přidána, těm, kteří již předmět nevyučují, jsou odebrána), na stránkách jsou odstraněny vizitky neaktuálních vyučujících a přidány vizitky nových, pokud má předmět vygenerované podstránky pro každého vedoucího cvičení, jsou tyto stránky opět vytvořeny tak, aby reflektovaly vyučující v IS/STAG.

Změny vlastního obsahu stránek jsou pak plně v kompetencích editorů předmětu, správci do něj nijak nezasahují. Při procesu převodu na další akademický rok zůstává předmět viditelný pro návštěvníky, tj. nepřesouvá se zpět do sekce Předměty-vývoj a ani znovu neprochází schvalovacím procesem.