Na tomto místě se v budoucnu objeví aktualizovaná dokumentace k reportu "potvrzení o studiu", který byl v září 2021 převeden do nového reportovacího modulu na portál. Prozatím je ale dokumentace stále k dispozici zde u staré verze reportu. Nicméně některé novinky jsou již k dispozici zde v dalších kapitolách. Zároveň jsou některá
Generování studentem v portálu
Informace pro administrátory: Na portálové stránce "Moje studium" / "Průběh studia" v aplikaci "Výsledky studenta" lze umožnit studentům, aby si sami nechali systémem vygenerovat PDF s potvrzením o studiu. Studentům to umožníte tak, že celou funkci nakonfigurujete následujícím způsobem:
Konfigurace parametrů, které může student volit sám . V sekci uživatelské nastavení v modulu reportů (přepnuti na roli administrátora) musíte nakonfigurovat uživatelské nastavení pro datový výstup "/reports/potvrzeni/potvrzeni" (respektive lze jej vyhledat i zadáním části názvu "Potvrzení o studiu") s tím, že upravíte již se tam pravděpodobně vyskytující řádek záznamu pojmenovaný "Student generuje klasické potvrzení o studiu z portálu" určený pro uživatelskou roli ST (=student). Vývojáři Vám připravili tento záznam již předem, vy si jej pouze upravíte podle svého. Určete tedy, které formulářové položky (=parametry reportu) umožníte studentům si zvolit a které budou nastaveny napevno (a případně jak). U tohoto potvrzení prosím NENASTAVUJTE žádný výstup do spisovky, žádné pečetění ani podepisování a ani žádné potvrzení před dokončením.
Parametr PORTAL_TISK_POTVRZENI_O_STUDIU . nastavíte na hodnotu A (je parametrizovatelný do úrovně fakulta studenta). Tím zapnete funkcionalitu generování klasického potvrzení o studiu - tedy toho BEZ pečetě, toho co bylo v portálu už dávno.
Parametr POTVRZ_STUD_TEXT_DOLE . text zobrazený na potvrzení o studiu ve spodní části (použito v případě, když se nepečetí). Lze použít HTML tagy.
Student pak bude mít možnost generování potvrzení o studiu v hlavní stránce své portálové sekce "Moje studium", tedy na podstránce "Průběh studia". Viz následující obrázky s ukázkou postupu:
Obrázek 799. Vygenerování potvrzení o studiu studentem, volba parametrů.
Obrázek 800. Vygenerování potvrzení o studiu studentem, získání výstupu.
Generování elektronické verze studentem v portálu
Od září 2021 podporuje IS/STAG možnost generování elektronicky podepsaných / pečetěných dokumentů z modulu reportů a speciálně podporuje i možnost generování potvrzení o studiu přímo studentem z portálu. Zprovoznění této funkcionality je ale poměrně složité, už jen proto, že vyžaduje součinnost až čtyř různých vzájemně nezávislých (ale vzájemně propojených) systémů - IS/STAG, modulu QSign od firmy Marbes, HSM modulu RemSig CESNETu a (volitelně ale doporučeně) i spisové služby. Následující návod slouží administrátorům jako komplexní seznam nastavení a úkonů, které je třeba zařídit, aby tato funkce byla k dispozici:
Zprovoznit externí modul pro elektronické podepisování . Nejsložitější část celé operace. Je třeba nainstalovat, zprovoznit, nakonfigurovat a spravovat externí software, se kterým umí být IS/STAG propojen a který provádí elektronické podepisování/pečetění. Odkazy: dokumentace pro administrátory, dokumentace pro zákazníky, dokumentace k el. podepisování v modulu reportů v portálu.
Konfigurace parametrů, které může student volit sám . V sekci uživatelské nastavení v modulu reportů (přepnuti na roli administrátora) musíte nakonfigurovat uživatelské nastavení pro datový výstup "/reports/potvrzeni/potvrzeni_student_elektronicke" (respektive lze jej vyhledat i zadáním části názvu "Elektronické potvrzení o studiu") s tím, že upravíte již se tam pravděpodobně vyskytující řádek záznamu pojmenovaný "Student generuje z portálu elektronické potvrzení o studiu" určený pro uživatelskou roli ST (=student). Vývojáři Vám připravili tento záznam již předem, vy si jej pouze upravíte podle svého. Určete tedy, které formulářové položky (=parametry reportu) umožníte studentům si zvolit a které budou nastaveny napevno (a případně jak).
Zde doporučujeme se zamyslet, zda vůbec dát studentům na výběr, protože jim pravděpodobně dále popsaným parametrem STUDENT_TISK_POTVRZENI_MIN_DNU omezíte počet pokusů, takže téměř ztrácí smysl dát vůbec studentům nějaké volby - ale to je na Vás. U tohoto potvrzení samozřejmě MUSÍTE nastavit výstup do spisové služby a nebo výstup do modulu souborů (u instalací, kde spisovka není napojena či neumí přikládat přílohy), nastavte elektronické pečetění a zaškrtněte "Vyžadovat potvrzení před dokončením", aby student musel před pečetěním ještě potvrdit, že potvrzení opravdu vypadá tak, jak potřebuje.
Platnost typu dokumentu . Chcete-li, aby byl výstup do spisové služby, tak ve formuláři SS0010 (Spisová služba - nastavení) najít typ dokumentu "Potvrzení o studiu" a nastavit mu platnost na "A".
Parametr PORTAL_TISK_POTVRZENI_O_STUDIU . … na něm elektronické potvrzení nezáleží. Tj. můžete mít v portálu nezávisle zapnuté generování pečetěné verze a nemusíte tam vůbec mít tu "klasickou".
Parametr STUDENT_TISK_POTVRZENI_MIN_DNU . slouží k zapnutí funkcionality elektronického potvrzení o studiu (tj. jejímu zpřístupnění studentovi na jeho portálové stránce) a zároveň slouží k omezení toho, jak často může student potvrzení generovat. Omezení je proto, že časové razítko, které se při elektronickém pečetění dokumentu používá, stojí organizaci peníze a proto je účelné to omezit. Nastavením na hodnotu 0 (nula) funkcionalitu zapnete bez omezení.
Parametr EL_PECET_INFO_TEXT . nastavíte na text, který chcete mít na potvrzení v případě pečetění namísto běžného "Razítko, podpis". Text může obsahovat zástupné podřetězce #DATUM# a #ORGANIZACE#, které jsou nahrazeny datumeme a názvem organizace. Typicky lze parametr nastavit např. na hodnotu "Dokument byl opatřen elektronickou pečetí dne #DATUM#, #ORGANIZACE#".
Parametr POTVRZ_STUD_TEXT_DOLE_PECET . text zobrazený na potvrzení o studiu ve spodní části (použito v případě, když se pečetí). Lze použít HTML tagy.
Parametr SPIS_BINARNI_PRILOHY . tento parametr říká IS/STAGu, že propojení se spisovou službou podporuje přenos binárních souborů (konkrétně PDF příloh k písemnostem). Pokud parametr není zapnutý, nebude přenos PDF do spisové služby k dispozici.
Co se týče přenosu výsledného dokumentu do spisové služby či do modulu souborů v IS/STAG, důvod je praktický. Externí modul pro elektronické podepisování/pečetění totiž provádí pečetění poměrně dlouho (v řádu jednotek minut) a proto není vhodné, aby student na výsledek v portálu čekal takovou dobu. Proto zvolte doporučené možnosti a aplikace pak studentovi vypíše informaci, že si má výsledný soubor vyzvednout ve spisové službě (v aplikaci "Nahlížení do spisu" či v modulu souborů IS/STAG). IS/STAG posílá studentům oznámení v okamžiku, kdy mu externí systém vrátí zpracovaný dokument a jakmile se podaří jej vložit do spisové služby / modulu souborů.
Student pak bude mít možnost generování elektronického potvrzení o studiu v hlavní stránce své portálové sekce "Moje studium", tedy na podstránce "Průběh studia". Viz následující obrázky s ukázkou postupu:
Obrázek 801. Vygenerování elektronicky pečetěného potvrzení o studiu studentem, krok 1.
Obrázek 802. Vygenerování elektronicky pečetěného potvrzení o studiu studentem, potvrzení.
Obrázek 803. Vygenerování elektronicky pečetěného potvrzení o studiu studentem, hotovo.
Omezení generování potvrzení pro studenty
V průběhu akademického roku nelze generovat potvrzení pro nacházející akademický rok
Pro aktuální akademický rok nelze generovat potvrzení, pokud není vloženo datum zápisu, datum nástupu po přerušení studia nebo pokud není proveden samozápis