Propojení IS/STAG a E-LEArNINGOVÝCH SYSTÉMů
Pro obecný popis procesů a možností propojení si doporučujeme projít si nejprve stránku pro zákazníky E-learningové systémy.
Dříve byla jediná možnost napojení na systém Moodle, celá implementace modulu v IS/STAG tak byla přímo zaměřená na něj. Od března 2020 došlo k zobecnění celého modulu tak, aby šlo obdobným způsobem napojit i jiné systémy (a byly připraveny Google G Suite, MS Teams a Alfresco). Propojení s těmi jinými proto dostalo k dispozici stejné/podobné možnosti (kterých ale nemusejí plně využívat) a podobné uživatelské i administrační rozhraní v portálu, jako byl dosud Moodle.
Co ten základní obecný rámec umožňuje, je popsáno v odkázaném dokumentu pro zákazníky - ve zkratce - v IS/STAG lze vytvořit aktivitu, na té IS/STAG automaticky udržuje studenty. A tato aktivita má svůj obraz v kurzu/týmu/třídě/místu v nějakém externím systému. Základní práci s aktivitami umožňujeme i vyučujícím (a dalším rolím) v portálu, plné možnosti (nicméně naopak kromě vlastního zakládání v externích systémech), které ale nejsou často potřeba, jsou pro administrátory IS/STAG k dispozici ve formuláři EL0010 (např. možnost přiřadit k aktivitě více různých předmětů nebo RA, dále pak možnost mazání). A u vybraných systémů, jejichž integrace je větší (např. Moodle) pak umí IS/STAG i pravidelně stahovat výsledky studentů z externího systému (například počet bodů od kurzu/testu v Moodle) a umožní v portálu vyučujícím tyto výsledku zužitkovat a proměnit např. ve známky či zápočty.
PROVOZNÍ SPRÁVA A DOPORUČENÍ PRO ADMINISTRÁTORY:
Několik tipů, které silně doporučujeme přečíst a zvážit:
Sledování chyb v propojení S EXTERNími systémy
Přečtěte si prosím nejprve informace, které se tohoto tématu týkají obecně - na stránce o propojení s externími systémy. Případné chybové hlášky by měly být k dispozici prostřednictvím aplikace pro správu externích systémů jak je uvedeno za uvedeným odkazem.
Spammer - automatické zprávy - pro administrátory IS/STAG
Silně doporučujeme administrátorům, aby si v aplikaci na portálu IS/STAG "Automatické zprávy (spammer)" (sekce IS/STAG) zapnuli odběr zpráv "Přenos dat s jinými systémy - chybová hlášení". Budou jim pak každý den chodit seznamy chyb, které se staly při komunikaci s jinými systémy během uplynulého dne/víkendu. Případné detaily zaslaných informací si pak mohou dohledat v aplikaci na portálu, viz. kapitola o monitoringu propojení s externími systémy.
Role "administrátor E-LEARNINgových kurzů"
V IS/STAG existuje role "AM - Admin e-learningových kurzů" - založte si tyto role pro libovolné uživatele, kteří mají mít právo starat se o Moodle kurzy, jejich konfiguraci a zakládání - lze tuto pravomoc delegovat komukoliv prostřednictvím této role. Tito uživatelé pak smějí:
- Zakládat kurzy pro svoje pracoviště (je-li uživatelské konto administrátora nastaveno na fakultu REK, může zakládat vše. Jinak může být omezen na konkrétní fakultu - tedy může zakládat pouze pro předměty dané fakulty)
- Má-li tento uživatel uvedenou fakultu REK, může spravovat nastavení všech instancí e-learningových systémů - v aplikaci "Administrace / Externí systémy / Externí e-learningové systémy"
Konfigurace používaných e-learningových systémů
Veškerá konfigurace e-learningových systémů napojených na IS/STAG se provádí v portálu pod rolí "Administrátor" nebo "Administrátor e-learningových kurzů" v sekci Administrace / Externí systémy / Externí e-learningové systémy:
U všech podporovaných e-learningových se konfigurují následující položky:
- Název - libovolný název, bude použitý v uživatelském rozhraní vyučujících při zakládání aktivit a podobně. Můžete volit libovolný název, kterého jsou Vaši uživatelé "znalí". POZOR v DEMO databázích - viz. kapitola níže.
- Typ systému - výběr z domény TYP_EL_SYSTEMU. Nezapoměňte používané typy v této doméně povolit (nastavte platnost na A ve formuláři Správa Domén)
- URL - nastavte podle dokumentace ke konkrétnímu systému (viz podkapitoly). U některých má vliv, u některých slouží jen k odlišení...
- Fakulty používající - používá-li systém celá škole, nastavte "REK" (bez uvozovek). Jinak můžete nastavit seznam fakult oddělený čárkami. Při zakládání kurzu v portálu se pak budou pro daný předmět (či rozvrhovou akci) nabízet jen ty systémy, které odpovídají.
- Maska krátkého / dlouhého názvu aktivity - viz další z kapitol
- Studenti/Učitelé - jaká uživ. jména - drtivá většina škol nastavte "orion". Tam, kde uživatelská jména v externím systému odpovídají Vašim externím identitám (MS Active directory, LDAP, Kerberos, Shibboleth - prostě "jak se uživatelé hlásí do portálu"), nastavte "orion". Pokud by nějaká malá škola chtěla používat názvy "STAG" kont/identit, nastavte STAG a ozvěte se na RT (pravděpodobně dává smysl jen u Moodle).
- Postfix uživatelských jmen - v externím systému je často uživatelské jméno složitější, typicky jako emailová adresa. Tj. třeba "valenta@gapps.zcu.cz" nebo "valenta@office365.com". Takže zde zadáváte, jaký řetězec se má vždy připojit ZA uživatelské jméno (zjištěné dle předchozího bodu), když se komunikuje s ext. systémem.
Hlavní "zapínací parametr"
Pozor, v IS/STAG je jeden parametr, který se musí zapnout, aby propojení na externí e-learningové systémy začalo fungovat. Je to takový globální vypínač:
- MOODLE_PROPOJENO = "A" (na úrovni REK). Tento parametr nastavit až jako POSLEDNÍ věc konfigurace, tímto parametrem se propojení zapíná Nenechte se zmást názvem - má vliv na jakýkoliv e-learningový systém (název je historický).
Název a DEMO databáze
Protože často zákazníci dělají své DEMO/TEST databáze přímo z ostrých DB a protože i nad nimi jim běží plně funkční instance IS/STAG, mohlo by se snadno stát, že zde uvedené nastavení se zkopíruje do DEMO databáze, kde třeba někdo smaže všechny aktivity... no a DEMO DB by se sebrala a poctivě aktivity smazala i v externích systémech - ale PROVOZNÍCH!
Proto je zde ochranný mechanismus. Nad všemi DEMO databázemi připravený modul webových služeb je nakonfigurován tak, že "o sobě ví, že je DEMO" (je to položka "ws.demo=true" v souboru ws-config.properties na serverech). Takový DEMO modul bude z konfigurace v databázi číst POUZE takové externí e-learningové, jejichž název obsahuje řetězec "DEMO" (nebo "demo"). A naopak . provozní produkční modul ws naopak bude pracovat pouze se systémy, které tento řetězec v názvu neobsahují.
Proto si prosím dobře pohlídejte tvorbu DEMO databází, aby Vám v tabulce EL_SYSTEMY nezůstávaly odkazy na produkční systémy! DEMO systémy můžete klidně evidovat v produkční DB (aby se vám při tvorbě DEMO zkopírovaly), ale musíte do jejich názvu to označit - například "DEMO - Moodle ZČU".
Názvy aktivit
V externích systémech vždy existují nějaké "názvy". Nějaký název kurzu/týmu/třídy (a chceme, aby nějak reflektoval to, k čemu ten kurz v IS/STAG patří - předmět či rozvrhovou akci). V některých systémech je krátký/plný název (třeba moodle), někde "název a popis" a podobně. Principiálně jsou většinou dva - nějaký "kratší úderný" a nějaký "trochu delší". Abyste si mohli zvolit přesně, jak bude IS/STAG ty názvy vyrábět, když zakládá v externím systému aktivitu, zadáváte to zde ve formě tzv. masky. To znamená, že napiště libovolný řetězec, který ale může obsahovat (i opakovaně) následující klíčová slova. IS/STAG klíčová slova nahradí za jejich hodnotu podle toho, pro co se aktivita zrovna zakládá.
Možná klíčová slova v masce jsou:
- FAKULTA_PREDMETU - Nahrazeno zkratkou fakulty předmětu (např. "FAV")
- NAZEV_FAKULTY_PREDMETU - Nahrazeno celým názvem fakulty předmětu (např. "Fakulta aplikovaných věd")
- KATEDRA_PREDMETU - Nahrazeno zkratkou katedry předmětu (např. "KIV")
- NAZEV_KATEDRY_PREDMETU - Nahrazeno celým názvem katedry předmětu (např. "Katedra informatiky a výpočetní techniky")
- ZKRATKA_PREDMETU - Nahrazeno zkratkou předmětu
- ROK_VARIANTY_PREDMETU - Nahrazeno rokem varianty předmětu, například "2013"
- ROK_2_VARIANTY_PREDMETU - Nahrazeno rokem varianty předmětu lomeno další rok, například "2013/2014"
- PRVNI_PISMENO_ZKRATKY_PREDMETU - Nahrazeno prvním písmenem zkratky předmětu
- SEMESTR_VYUKY_PREDMETU - Nahrazeno semestrem výuky předmětu - tedy tím, v jakém semestru se předmět v daném ak. roce vyučuje (podle nastavení u předmětu v PM0010). Pokud vyučující zvolí při zakládání kurzu, že chce kurz jen pro jeden ze semestrů, vrátí toto pouze tento semestr (i kdyby se učil v obou). Možnosti jsou: "ZS", "LS" nebo "ZSiLS"
- NAZEV_PREDMETU - Nahrazeno celým českým názvem předmětu (např. "Počítače a programování 1")
- MISTO_VYUKY - Nahrazeno místem výuky od rozvrhové akce (budova - místo). Funguje pouze pro kurzy zakládané pro rozvrhové akce. Pro kurzy pro předměty je nahrazeno řetězcem "template".
- FORMA_STUDIA - Nahrazeno formou studia, pro kterou je kurz výhradně určen. Možnosti jsou: "Prezenční", "Kombinovaná". V případě, že není forma uvedena, vrátí prázdný řetězec.
- SEMESTR_STUDENTU - Nahrazeno semestrem studentů, pro které je kurz určen. Možnosti jsou: "ZS", "LS". V případě, že není semestr uveden, vrátí prázdný řetězec.
- ROAK_IDNO - Nahrazeno identifikátorem rozvrhové akce (roakidno). Funguje pouze pro kurzy zakládané pro rozvrhové akce. Pro kurzy pro předměty je nahrazeno prázdným řetězcem.
- AUTOMATICKY_IDENTIFIKATOR - nahradi kompletnim jednoznacnym retezcem identifikujicim predmet nebo RA, pro ucely vytvoreni jednoznaceneho ID napr. pro Google G Suite. Příklad: "CIV-TEST-2019-LS-K".
- AUTOMATICKY_KRATKY_NAZEV - nahradi automatickym kratsim nazvem. Příklad: "CIV/TEST (2019/20, LS), kombinovaná". Doporučujeme použít u systémů Google G Suite, MS Teams a Alfresco.
- AUTOMATICKY_DLOUHY_NAZEV - nahradi automatickym delsim nazvem. Příklad: "Rozvrhová akce CIV/TEST (2019/20, LS) - Čt 08:25-10:05, UI-322, jen kombinovaná forma". Doporučujeme použít u systémů Google G Suite, MS Teams a Alfresco.